[ Pobierz całość w formacie PDF ]
dowiesz si¹, jak wykonywać te trudne uj¹cia.
Każdy podrozdziaÅ‚ w niniejszym rozdziale zawiera jedno lub dwa przykÅ‚adowe zdj¹cia,
opis użytej techniki, list¹ niezb¹dnych i opcjonalnych akcesoriów oraz kilka rad i wska-
zówek pomocnych w opanowaniu danej techniki.
W trakcie lektury tego rozdziaÅ‚u dowiesz si¹, jak robić doskonaÅ‚e:
f& portrety,
f& zdj¹cia krajobrazowe i podróżnicze,
f& zdj¹cia wn¹trz budynków,
f& zbliżenia przy użyciu teleobiektywu,
f& powi¹kszenia typu makro,
f& zdj¹cia nocne,
f& zdj¹cia uwieczniajÄ…ce ruch.
Portrety
Fotografia portretowa jest jednÄ… z tych dziedzin, które sÄ… znacznie trudniejsze, niż si¹ na
pozór wydaje. Wykonanie dobrego portretu wymaga dobrego sprz¹tu, umiej¹tnoÅ›ci i spraw-
nego współdziałania z osobą fotografowaną, lecz najważniejsze jest dobre oświetlenie.
Zawodowi fotograficy wykorzystujÄ… zwykle kilka lamp bÅ‚yskowych z nakÅ‚adkami zmi¹k-
czajÄ…cymi. Wi¹kszość fotografów portretowych ma swoje wÅ‚asne staÅ‚e preferencje doty-
czÄ…ce ustawienie Å›wiateÅ‚, które stosujÄ… do wi¹kszoÅ›ci zadaÅ„ fotografii portretowej. Ponie-
waż przez wiele lat dzień w dzień pracują z tymi samymi ustawieniami, mają czas na
doszlifowanie parametrów oświetlenia tak, aby uzyskać jak najlepsze efekty.
Wi¹kszość amatorów nie posiada wystarczajÄ…cej iloÅ›ci czasu ani Å›rodków, aby stosować
tak zÅ‚ożone oÅ›wietlenie, ale na szcz¹Å›cie można robić doskonaÅ‚e portrety przy znacznie
prostszym oświetleniu.
178 Część III Fotografowanie
Lampy błyskowe umieszczone na aparacie
Dobry portret można także zrobić przy użyciu lampy błyskowej umieszczonej na aparacie
lub lampy wbudowanej. Jeśli jest to lampa wbudowana, należy mieć na uwadze, że powo-
duje ona wyst¹powanie bardzo ostrych, kontrastowych cieni. Zrób kilka zdj¹Ä‡, obserwuj
powstający cień i zmieniaj położenie fotografowanej osoby, aparatu i tła, aby w jak
najwi¹kszym stopniu zniwelować cieÅ„. Rysunek 14.1 przedstawia portret górnej cz¹Å›ci
ciała wykonany przy użyciu wbudowanej lampy błyskowej.
Rysunek 14.1.
Portret ten został wykonany
przy użyciu wbudowanej
lampy błyskowej.
Lampa umieszczona
na wysokości głowy
osoby fotografowanej
powoduje powstawanie
za jej sylwetkÄ… cienia
Jak widać na rysunku 14.1, zródło wąskiej smugi światła, jakim jest wbudowana lampa
błyskowa, powoduje powstawanie bardzo ciemnego, ostrego cienia tuż za fotografowa-
nym obiektem. Aby jak najbardziej ograniczyć cieÅ„, staraj si¹ ustawić osob¹ fotografo-
wanÄ… jak najbliżej tÅ‚a. Chociaż zdj¹cie jest prawidÅ‚owo naÅ›wietlone, z powodu cienia
wydaje si¹ zbyt ciemne.
Zewnętrzne lampy błyskowe
JeÅ›li Twój aparat posiada zewn¹trznÄ… lamp¹ bÅ‚yskowÄ…, możesz kupić specjalny prze-
wód, który umożliwia odsuni¹cie lampy na bok od aparatu. Zdj¹cie przedstawione na
rysunku 14.2 wykonaÅ‚em, odsuwajÄ…c lamp¹ okoÅ‚o 90 cm dzi¹ki zastosowaniu przewodu
o dÅ‚ugoÅ›ci 1,2 m. Uzyskane w ten sposób zdj¹cie jest znacznie lepsze od pierwszego.
Rozdział 14. Trudne zdjęcia staną się łatwe 179
Rysunek 14.2.
Odsunięcie lampy w prawo
usunęło cień po jednej
stronie sylwetki,
ale spowodowało powstanie
jeszcze głębszego cienia
po drugiej stronie
Użycie odsuni¹tej od aparatu lampy eliminuje problem cienia rzucanego na tÅ‚o, lecz wywo-
łuje inny problem. Na rysunku 14.2 tło po lewej stronie fotografowanej osoby jest pod-
świetlone, co eliminuje cień po tej stronie, ale równocześnie po prawej stronie mamy do
czynienia z jeszcze gÅ‚¹bszym cieniem. Odsuni¹ta lampa powoduje także powstawanie
cieni w okolicach punktów charakterystycznych twarzy, co nie jest jednak złym zjawi-
skiem. Cienie nadają twarzy wyraz i sprawiają, że portret jest bardziej realistyczny.
Co dwie lampy to nie jedna
JeÅ›li posiadasz dodatkowÄ… lamp¹ z czujnikiem bÅ‚ysku (patrz rozdziaÅ‚ 6., Niezb¹dne akce-
soria ), możesz użyć jej do oświetlenia tła. Aby uzyskać jak najlepsze rezultaty, musisz
poeksperymentować z ustawieniami jasności błysku i położenia drugiej lampy zależnej,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]