[ Pobierz całość w formacie PDF ]
na rysunku i naciśnij lewy przycisk myszy.
Rysunek 2.9.
Polecenie Linia
umożliwia również
rysowanie łuków
Po narysowaniu Å‚uku program automatycznie powraca do trybu rysowania linii.
Wskaż kolejny punkt tak, aby powstała linia pionowa o długości ok. 100 mm.
Kliknij na pasku wstęgowym (nie na pasku poleceń!) przycisk trybu rysowania
łuków (rysunek 2.10). Jest to równoznaczne z naciśnięciem klawisza A znów
pojawi się strefa zamierzeń i dynamicznie zmieniający się łuk. Gdybyś kliknął
przycisk na pasku poleceń, wykonywanie bieżącego polecenia zostałoby przerwane
program zapytałby się o początkowy punkt nowego łuku.
Rysunek 2.10.
Kliknięcie przycisku Auk
na pasku wstęgowym
powoduje włączenie
trybu rysowania łuków
Pozostając w trybie rysowania łuku, postaraj się znalezć taki punkt, aby wyświetlone
zostały symbole pokazane na rysunku 2.11. Krzyżyk to znak środka łuku, zaś
przerywana linia pomiędzy nim a kursorem oznacza zablokowanie kąta środkowego.
NaciÅ›nij przycisk myszy zostanie narysowany Å‚uk o kÄ…cie Å›rodkowym 90º.
Przed wskazaniem kolejnego punktu przesuń kursor nad poziomą linią tak,
aby na chwilę zmieniła kolor. Nie naciskaj przycisku myszy. Nie chcesz jeszcze
wskazywać punktu przez przesunięcie kursora nad linią poinformowałeś
program, że przy wskazywaniu kolejnego punktu będziesz chciał odnieść się
35
36 Solid Edge 17. Podstawy
Rysunek 2.11.
Pomocnicze symbole
ułatwiają
zlokalizowanie środka
Å‚uku i zablokowanie
kąta środkowego
na wartoÅ›ci 90º
do tej linii lub jakiegoś jej punktu charakterystycznego4. Przesuń teraz kursor
w miejsce pokazane na rysunku 2.12. Pojawi siÄ™ obok niego wskaznik, oznaczajÄ…cy
styczność z łukiem i ewentualnie wskaznik poziomości. Ponadto pomiędzy punktem
wskazywanym przez kursor a końcem linii poziomej pojawi się cienka przerywana
linia. To tzw. wskaznik wyrównania narzędzie ułatwiające precyzyjną
lokalizację punktów w stosunku do innych, należących do wcześniej narysowanych
obiektów. W tym przypadku informuje on, że jeżeli zaakceptujesz wskazywany
w danej chwili punkt, będzie on położony dokładnie nad początkowym punktem
pierwszej linii poziomej.
Rysunek 2.12.
Wskaznik wyrównania
ułatwia odnoszenie się
do punktów
charakterystycznych
innych elementów
na rysunku
Dorysuj brakujący odcinek tak, aby otrzymać zamkniętą figurę. Dzięki precyzyjnej
lokalizacji końcowego punktu górnego odcinka linia, którą narysowałeś, jest
dokładnie pionowa i łączy się z punktem początkowym odcinka dolnego. Nie ma
konieczności przycinania czy dociągania końców odcinków.
W drugim przykładzie poznałeś dwa przydatne narzędzia przełączanie pomiędzy try-
bem rysowania linii i łuków oraz wskaznik wyrównania. Więcej informacji na temat dru-
giego z tych narzędzi znajdziesz w punkcie IntelliSketch i wskaznik wyrównania w pod-
rozdziale Inne polecenia pomocnicze .
4
Przesunięcie kursora nad elementem tak, aby został on na chwilę wyróżniony (podświetlony), to tzw.
zlokalizowanie elementu. Zaznaczenie natomiast polega na kliknięciu myszą element zaznaczony
zostaje trwale wyróżniony.
36
Rozdział 2. Rysowanie moduł Draft 37
Rysowanie okręgów stycznych
Powiększ obszar ekranu, w którym znajduje się narysowany w pierwszym
przykładzie trójkąt równoboczny. Narysujesz teraz okrąg wpisany w ten trójkąt.
Kliknij przycisk polecenia OkrÄ…g styczny. Prawdopodobnie nie jest on widoczny
na pasku. Przycisk ten jest zgrupowany wraz z kilkoma innymi, służącymi
do rysowania okręgów i elips (grupowanie przycisków patrz punkt Uruchomienie
i interfejs w rozdziale 1.). Domyślnie pierwszym wyświetlanym przyciskiem z tej
grupy jest przycisk polecenia Okrąg ze środka. Rozwiń listę zawierającą wszystkie
polecenia tej grupy (patrz rysunek 1.4) i kliknij potrzebny przycisk.
Kliknij środek poziomego boku trójkąta (pomoże Ci w tym IntelliSketch, który
wyświetli obok kursora symbol środka odcinka).
[ Pobierz całość w formacie PDF ]