[ Pobierz całość w formacie PDF ]
na mękę dla naszego zbawienia za nasze grzechy zgodnie z wolą Boga i Ojca (Ef
5,25n; Ga 1,4).
Powstaje pytanie, czy święci zbawieni nie mogą grzeszyć. Jeśli nie mogą, to czy
będą wtedy w pełni wolni? Odpowiedz może brzmieć następująco: łaska i wolność
nie są oponentami. Aaska wyzwala wolność. Im więcej łaski, tym więcej wolności.
Aaska sprawia, iż dobro, prawda i piękno stają się dla wolności największymi
wartościami, w tym przypadku nie może być mowy o zniewoleniu.
24.Zasługa i kara
Zasługa w istocie rzeczy jest to prawo do nagrody. Teologowie katoliccy
próbowali uzasadnić teologię zasługi w oparciu o Pismo Zwięte, które zdaje się
sugerować, że z pewnymi czynami związane jest prawo do szczególnej nagrody.
Widzimy to np. w błogosławieństwach. W Mt 25 w mowie o sądzie ostatecznym jest
76
a
a
T
T
n
n
s
s
F
F
f
f
o
o
D
D
r
r
P
P
m
m
Y
Y
e
e
Y
Y
r
r
B
B
2
2
.
.
B
B
A
A
Click here to buy
Click here to buy
w
w
m
m
w
w
o
o
w
w
c
c
.
.
.
.
A
A
Y
Y
B
B
Y
Y
B
B
r r
Teologia Dogmatyczna Charytologia
Ks. prof. dr hab. Bogdan Ferdek
Rok akademicki
sugestia o tym, że zbawieni zostali zbawieni, ponieważ spełnili określone czyny. Te
czyny stały się prawem do nadprzyrodzonej nagrody.
Ta teologia zdaje się pomniejszać znaczenie wypowiedzi św. Pawła z Ef 2,5.8:
Aaską bowiem jesteście zbawieni przez wiarę! , co zarzucają katolikom protestanci.
Katolicy uważają, że uczynki mogą stać się prawem do nadprzyrodzonej nagrody na
mocy Pisma. Luteranie, wychodząc od wypowiedzi św. Pawła podkreślają, że nasze
uczynki nie mają wpływu na zbawienie, nie są zasługami, co nie oznacza, że trzeba
zaniechać dobre uczynki. Przecież ich pełnienie nakazuje Słowo Boże.
Wspólna deklaracja w sprawie nauki o usprawiedliwieniu podkreśla, że
wszystko, co nam jest potrzebne do zbawienia jest darem Å‚aski. Nasze dobre uczynki
są owocem współpracy z łaską. Aaska koronuje swoje własne uczynki i zawsze stoi
na początku. Według Novo millenio ineunte zbawienie jest dziełem łaski, jednakże i
droga do zbawienia jest zainicjowana przez Å‚askÄ™. Aaska ma we wszystkim
pierwszeństwo. Bez łaski nie można osiągnąć zbawienie. Aby zdobyć zasługę, trzeba
spełnić kilka warunków:
· w Biblii musi być zawarta obietnica zwiÄ…zana z czynem;
· czÅ‚owiek musiaÅ‚ być w stanie Å‚aski uÅ›wiÄ™cajÄ…cej;
· musiaÅ‚ to być czyn dobrowolny i moralnie dobry.
K. Rahner mówił, że Bóg może wykonać w kierunku człowieka 1000 kroków,
człowiekowi w kierunku Boga wystarczy zrobić tylko jeden. Bóg czyni codziennie
krok do człowieka, obdarza łaską na różne sposoby. Człowiek natomiast wychodzi
naprzeciw przez wolÄ™.
Z tematem zasługi wiąże się zagadnienie kary.
Kary za grzechy
Według świadectwa ST za grzech należy się kara (potop, wypędzenie z raju,
król Dawid poniósł karę za swoje grzechy). W NT z odpowiedzi Jezusa na pytanie,
czy niewidomy od urodzenia stał się upośledzonym z powodu swoich grzechów czy
grzechów rodziców, można wywnioskować, że nieszczęście nie musi być karą za
grzechy. Jednocześnie jednak Jezus, mówiąc o zawaleniu się wieży, przestrzega:
Jeżeli się nie nawrócicie, wszyscy podobnie zginiecie .
W starożytnym Kościele pokuta kanoniczna była uciążliwa i długotrwała. Jeżeli
ją potraktujemy w świetle ST, rozumiemy jako poniesienie kary za grzech. Aby
otrzymać przebaczenie grzechów, niezbędne jest zadośćuczynienie i pokuta.
Wschód, mówiąc o karze, posługuje się obrazami lekarza, szpitala, lekarstwa.
Zachód więzienia, które trzeba odsiedzieć.
25.Historia odpustów
26.Jan Paweł II o odpustach
77
a
a
T
T
n
n
s
s
F
F
f
f
o
o
D
D
r
r
P
P
m
m
Y
Y
e
e
Y
Y
r
r
B
B
2
2
.
.
B
B
A
A
Click here to buy
Click here to buy
w
w
m
m
w
w
o
o
w
w
c
c
.
.
.
.
A
A
Y
Y
B
B
Y
Y
B
B
r r
Teologia Dogmatyczna Charytologia
Ks. prof. dr hab. Bogdan Ferdek
Rok akademicki
Czym jest odpust ? ,,Jeden z konstytutywnych elementów jubileuszu - jak
czytamy w bulli Incarnationis mysterium, zapowiadajÄ…cej obchody roku 2000.
Katechizmowa (KKK 1471) definicja brzmi: darowanie przed Bogiem kary doczesnej za
grzechy, zgładzone już co do winy . Uwolnienie od tej kary jest całkowite lub częściowe
(odpust zupełny lub cząstkowy). Szafuje nim Kościół, który zadośćuczynienie ze
skarbca zasług Chrystusa i świętych udziela żywym lub zmarłym. Od tych pierwszych
wymaga odpowiedniego usposobienia wewnętrznego (łaska uświęcająca, wolność
od przywiązania do grzechu) i spełnienia określonych warunków (wyznaczona
modlitwa i/lub uczynek).
Zatem: przebaczenie winy i obowiÄ…zek odbycia kary doczesnej. Czym ona jest i
po co, skoro tak łatwo jej uniknąć, zamieniając ją na paciorek premiowany
odpustem? Bo jakiż to sąd na ziemi daruje komuś winę, ale skazuje go jednocześnie
na grzywnę, zaznaczając przy tym od razu, że można jej nie płacić lub zmniejszyć, a
to poprzez odwiedzenie określonej miejscowości i lokalu oraz odmówienie także
wskazanej formuły! Podstawą zaś tej amnestii byłoby zaliczenie na konto delikwenta
tego, co już ucierpieli inni.
Absurdalność takiej supozycji wskazuje jak nieprecyzyjny może być niezbędny
w religii język analogii. Z tak uproszczonego i mechanicznego pojmowania
delikatnej materii odpustowej brały się poważne nadużycia. Nie od nich przecież
zaczęła się historia odpustów. Do ich zródeł, bardziej niż do pózniejszych
dopływów, trzeba ciągle powracać, jeśli chce się unikać nieporozumień.
Rys historyczny
Pierwotny Kościół był mocno przekonany, że odpuszczenie grzechów
(morderstwo, cudzołóstwo, zaparcie się wiary), popełnionych po chrzcie, musi
poprzedzać twarda, długotrwała pokuta publiczna, wyłączająca od wspólnoty
eucharystycznej. Ów proces oczyszczania wspieraÅ‚a liturgiczna modlitwa oraz
wstawiennictwo żyjących (po więzieniach, torturach) męczenników, skracająca czas
[ Pobierz całość w formacie PDF ]